
1 

 

  

Summary 

19 July 2023 

RRN:  

A complex and  

persistent information 

manipulation campaign 



2 

 

  

 

 

 

 

 

Since spring 2022, VIGINUM has identified a digital information manipulation campaign targeting 

several European States, including France. This campaign aims to undermine Western support for 

Ukraine, mainly by spreading the narrative that Western populations would allegedly support 

Russia. Because of the central role of the media Reliable Recent News, the main source of the above-

mentioned narrative, this campaign has been named RRN.  

Particularly persistent, the RRN campaign relies on several modus operandi: 

- Creating websites which share audio-visual content criticizing Ukrainian leaders: 

- Impersonating the identity of national media outlets and European governmental websites 

via typosquatting their domain name1; 

- Creating French-speaking news websites which share controversial content leveraging 

French national news; 

- Creating networks of inauthentic accounts, mainly on Facebook and Twitter, in order to 

spread the content published on the domain names registered in the context of the 

campaign.  

On 15 December 2022, following the publication of several reports a few months earlier, by the 

NGO EU DisinfoLab2, the Institute for Strategic Dialogue (ISD)3 and the Atlantic Council’s Digital 

Forensic Research Lab (DFRLab)4 , Meta publicly attributed the RRN campaign to two Russian 

companies: ASP and Struktura.  

Investigations conducted by VIGINUM have uncovered several elements pointing to the 

involvement of Russian or Russian-speaking individuals and several Russian companies in the design 

and conduct of this campaign. VIGINUM has also observed that several government entities or 

entities affiliated with the Russian Federation participated in spreading some contents. 

 

 

  

                                                        
1 Typosquatting is a modus operandi when people register domain names with deliberately misspelled names of well-known 

websites to deceive unsuspecting users. In this case, a website has been cloned except for a few details, generally unnoticeable 

to the general public, so that users think it is an official website. 
2 Doppelganger - Media clones serving Russian propaganda - EU DisinfoLab, 27 September 2022. 
3 Pro-Kremlin Network Impersonates Legitimate Websites and Floods Social Media with Lies, ISD, 29 September 2022. 
4 Russia-based Facebook operation targeted Europe with anti-Ukraine messaging, DFRLab, 27 September 2022.  

FACT SHEET 

The unprotected information set out below, may be 

communicated, if necessary, to third parties by the 

people to whom it is sent.  

https://www.disinfo.eu/doppelganger/
https://www.disinfo.eu/doppelganger/
https://www.disinfo.eu/doppelganger/
https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/pro-kremlin-network-impersonates-legitimate-websites-and-floods-social-media-with-lies/
https://medium.com/dfrlab/russia-based-facebook-operation-targeted-europe-with-anti-ukraine-messaging-389e32324d4b


3 

 

Dissemination of pro-Russian and anti-Western content related to the 

war in Ukraine 

The information manipulation campaign detected by VIGINUM mainly targets Ukraine and its allies, 

who are criticized through multiple manifestly inaccurate or misleading allegations. The RRN campaign 

is focused on four main themes: (1) The alleged ineffectiveness of sanctions targeting Russia, which 

would above all negatively impact European States and/or their citizens; (2) The alleged Russiaphobia 

of Western States; (3) Barbaric acts allegedly committed by Ukrainian armed forces, and the neo-Nazi 

ideology that would predominate among Ukrainian leaders; (4) The negative effects on European States 

that would allegedly be generated by the hosting of Ukrainian refugees.  

For instance, manifestly inaccurate or misleading narratives disseminated under the RRN campaign 

alledged that France was implicated in war crimes because of its supply of CAESAR truck-mounted 

howitzers to Ukraine. Other published content claimed that a radioactive cloud was headed towards 

France because the United Kingdom gave Ukraine shells containing depleted uranium. 

Moreover, the RRN campaign attempts to erode the support of the people in Western States for 

Ukraine. In addition to criticizing European political positions, the campaign also aims to convince the 

Russian audience of the alleged support of Western populations to Russia. VIGINUM has therefore 

observed that some content produced was shared by Russian government media outlets.  

The RRN campaign also uses constantly satirical cartoons about the conflict in Ukraine that are very 

critical of Western States. The main source of these satirical cartoons is the Telegram channel, 

@VoxCartoons, created on 2 April 2022. The campaign also relies on satirical cartoons found on the 

website memhouse[.]online, created on 15 April 2022 and hosted in Russia.  

A campaign relying on several modus operandi 

Creation of fake media outlets disseminating pro-Russian and anti-Western content 

The campaign is conducted via the media RRN, created on 10 March 2022, a few days after Russia’s 

“special military operation” was deployed in Ukraine. This media outlet develops an editorial line 

focusing on the four themes mentioned above.  

The investigations conducted by VIGINUM uncovered technical links between RRN and the fake fact-

checking platform, War on Fakes5, that was launched a few hours after the invasion of Ukraine, on 

24 February 2022, and became widely known through coordinated efforts of the Russian diplomatic 

network6. The RRN campaign also relies on three websites, truemaps[.]info,  tribunalukraine[.]info and 

ukraine-inc[.]info, which aim to accuse Ukraine and its allies of having committed war crimes and of 

benefitting financially from the conflict.  

At the same time, on 6 April 2022, the multi-lingual website, newsroad[.]online, similar to RRN in terms 

of content and appearance, was registered online. 

VIGINUM has also detected since summer 2022 the creation of several fake European news websites 

affiliated with the RRN campaign. As such, the avisindependent[.]eu website, which claims to be a media 

publishing “news and analyses on the war in Ukraine”, was created, along with four other fake media 

outlets affiliated with newsroad[.]online7.  

On 24 February 2023, one year to the day after Russia invaded Ukraine, five additional websites were 

created8. Using names that sound French, like La Virgule, Allons-y or Notre Pays, these websites 

                                                        
5 War on Fakes is a fake fact-checking multilingual platform used by Russia to deny the accusations that Russia has committed war 

crimes since it invaded Ukraine. The domain name waronfakes[.]com was registered by Timofey Vasiliev, a former employee of a 

company affiliated with the Russian Presidential Administration.  
6 Including the official page of the Russian Ministry of Foreign Affairs on Facebook, and the Russian Embassy in France. 
7 Viedo-klis[.]lv, librelepresse[.]fr, weltereignisse365[.]de, libera-stampa[.]it. 
8 allons-y[.]social, candidat[.]news, notrepays[.]today, franceeteu[.]today, lavirgule[.]news.  



4 

 

presenting themselves as French-language news media outlets publish polarizing articles about French 

and European political life.  

  



5 

 

Impersonating the identity of foreign media outlets and government websites  

VIGINUM observed the registration between June 2022 and May 2023 of 355 domain names 

impersonating the identity of media outlets in France and in nine states of Europe, the Americas and 

the Middle East. This typosquatting technique was used to disseminate pro-Russian articles related to 

the war in Ukraine by having them appear to be articles published by legitimate media outlets.  

In France, four media outlets were affected by these tactics: 20 Minutes, Le Monde, Le Parisien and Le 

Figaro9. The investigations conducted by Viginum highlighted the existence of at least 49 false articles 

in Le Parisien, seven in 20 Minutes, one in Le Figaro and one in Le Monde.  

From the end of May 2023, malicious actors working on the RRN campaign pushed forward their modus 

operandi by impersonating, via the typosquatting of domain names, the identity of the website of the 

French Ministry for Europe and Foreign Affairs (MEAE). The sub-domain diplomatie.gouv[.]fm was thus 

used to publish a false official document stating that France had introduced a “security tax” for the 

benefit of Ukraine. The same method was used to impersonate the identity of the Ministry of Interior 

of a foreign country in order to suggest the creation of a mandatory programme for citizens to welcome 

Ukrainian refugees. 

Use of inauthentic accounts on social media  

During summer 2022, more than 30 social media accounts were created to increase the visibility of the  

avisindependent[.]eu and RRN websites. These accounts shared URLs towards the two websites, along 

with pro-Russian, anti-Western and anti-Ukrainian caricatures. 

At the same time, Viginum observed that a group of almost 200 single-use Facebook accounts had been 

created, set up to publish one single post, targeting French and European audiences. These accounts, 

most of which were named “Open Opinion” used the logo of foreign media outlets or AI-generated 

images as profile pictures. Through sponsored content, they shared URLs redirecting to articles 

published on RRN and to typosquatted domain names of foreign media outlets. 

From early 2023, the modus operandi of the RRN campaign changed on Facebook in order to bypass 

the moderation rules set up by Meta. Thus, Viginum detected a network of over 160 Facebook pages, 

disseminating over 600 items of sponsored content including URLs redirecting to articles and websites 

included in the scheme. These URLs were set up to redirect traffic several times before reaching their 

target site, so as not to reveal the entire infrastructure put in place under the campaign.   

Finally, since the end of May 2023, Viginum has observed a network of Twitter bots10 which use the reply 

field in tweets published by European media outlets and political figures to post URLs redirecting to 

sites included in the RRN campaign. As on Facebook, the shared URLs are programmed to redirect 

several times.  

Numerous signs of involvement from Russian actors 

Meta attributes the campaign to two Russian companies  

On 15 December 2022, Meta publicly attributed the RRN campaign to two Russian companies: Structura 

National Technologies (Struktura) and Social Design Agency (Agentstvo Sotsialnogo Proektirovania). These 

two digital marketing companies, which provide services to several Russian government institutions, are 

run by Ilya Andreevich Gambachidze. This well-known political strategist from Moscow was notably 

deputy prefect for the Northern Moscow administrative district and adviser to the Deputy Chairman 

of the State Duma, Petr Tolstoy.  

  

                                                        
9 20minuts[.]com, lemonde[.]ltd, leparisien[.]ltd, lefigaro[.]me. 
10 According to Cloudflare, a bot is a software application programmed to carry out certain automated tasks online, without the 

need for a human user to manually activate them each time. 



6 

 

Involvement of several Russian nationals   

The open-source investigations conducted by Viginum uncovered the involvement of several Russian 

individuals and companies in carrying out the RRN campaign. They found that the avisindependent[.]eu 

domain name was registered under Mikhail Andreevich Tchekomasov. Co-founder of Hustle Media (Хасл 

Медиа), specializing in the management of influencers on social media and blogs, Mikhail Andreevich 

Tchekomasov is also co-founder of IPTeam, a company already identified as having tried to approach 

French influencers so that they spread favourable content for Russia in the context of the war in 

Ukraine11. At the same time, Russian citizen Andrey Chubotchkin was identified as having registered 

several domains included in the RRN network12.  

Active involvement of the Russian diplomatic network 

The Russian diplomatic network has on several occasions participated in sharing and, de facto, 

amplifying the RRN campaign since the spring 2022. Seven official Facebook accounts of Russian 

embassies in the Indian sub-continent shared URLs directing directly to the rrn[.]world site. Furthermore, 

nine official “Russian Houses”13 Facebook pages were involved in distributing cartoons published by 

ukraine-inc[.]info. 

Finally, some of the caricatures broadcasted on the Telegram @VoxCartoons channel and spread as part 

of the RRN campaign had been shared by the Twitter account of the Russian Embassy in France on 23 

March 2022, i.e. more than a week prior to the creation of the Telegram channel.   

Assessment of the attack on the fundamental interests of the nation 

The RRN campaign is a widespread foreign digital interference, notably involving, in a coordinated way, 

groups of inauthentic accounts on social media and websites impersonating the identity of government 

institutions and French and foreign media outlets. Its main goal appears to be to use inauthentic and 

unfair means to criticize the policy of the West, particularly that of France, with regard to the Ukrainian 

conflict (delivery of weapons to Ukraine, consequences of Western sanctions against Russia, welcoming 

Ukrainian refugees) as well as its coverage by major national media outlets.   

The RRN campaign stands out for its persistent nature. Despite being publicly exposed on various 

occasions by civil society actors and despite the different moderation measures taken by the Meta 

group and by Twitter, it remains active. By regularly changing its methods, it seeks to bypass any 

measures taken against it. 

In view of the modus operandi implemented and the objectives pursued by this campaign, Viginum 

considers that the detected phenomenon threatens the fundamental interests of the nation. 

 

                                                        
11 https://www.marianne.net/monde/europe/guerre-en-ukraine-une-operation-dinfluence-russe-vise-des-youtubeurs-francais 
12 memhouse[.]online, newsroad[.]online, urlbox[.]online. 
13 “Russian Houses” are institutions attached to the Federal Agency for the Commonwealth of Independent States Affairs, 

Compatriots Living Abroad, and International Humanitarian Cooperation (Rossotrudnichestvo), which is Russia’s main soft power 

and public diplomacy institution. 


	Fact Sheet
	The unprotected information set out below, may be communicated, if necessary, to third parties by the people to whom it is sent.
	Dissemination of pro-Russian and anti-Western content related to the war in Ukraine
	A campaign relying on several modus operandi
	Creation of fake media outlets disseminating pro-Russian and anti-Western content
	Impersonating the identity of foreign media outlets and government websites
	Use of inauthentic accounts on social media

	Numerous signs of involvement from Russian actors
	Meta attributes the campaign to two Russian companies
	Involvement of several Russian nationals
	Active involvement of the Russian diplomatic network

	Assessment of the attack on the fundamental interests of the nation

